Undertekster: Ingen

Alucarda

6/10

Alucarda

Genre: Horror

Satans nonner

Det kan godt være en sej omgang at klare sig igennem den mexicanske nonnesag "Alucarda", der på kun 78 minutter leverer et veritabelt inferno af skrig og skrål, eder og forbandelser og andet godt fra djævelens godtepose. Men er man i besiddelse af en betragtelig tolerencetærskel samt et par hærdede trommehinder, - og er man desuden af den opfattelse, at nonner tjener Vorherre bedst au naturel, så er der i den grad lagt op narrestreger. For "Alucarda" er en fuldstændig hæmningsløs cocktail af hekseri, djævleritualer, piskninger, eksorcisme, tortur, korpuleringer, og et stænk af vampyrisme og lesbianisme. Den gode smag er til lejligheden sendt ad helvede til, og det religiøse hysteri er skruet op på fuld styrke. Hvis dette giver blod på tanden, så læs endelig videre, ellers er det mest tilrådeligt at holde sig på sikker afstand fra denne opulente sleaze-fest, som man kun kunne lave den i de frigjorte 70'ere.

Vi befinder os i det 19. århundrede og 15-årige Justine har lige mistet begge sine forældre, hvorefter hun bliver sendt i kloster, som også fungerer som et hjem for forældreløse. Her møder hun den jævnaldrende og dæmoniske Alucarda (passende nok konstant klædt i sort), der ligeledes er forældreløs, men som tilmed har boet på klosteret hele sit liv. De to piger danner hurtigt et meget nært venskab, som dog for Alucarda's vedkommende stikker dybere end som så. Hun har ikke bare kastet sin helt store kærlighed på den uskyldsrene Justine, der er tale om decideret lidenskab, og det skaber unægteligt konflikter, for hendes påtvungne religion dikterer, at man skal give al sin kærlighed til Gud. Kødelige lyster for et andet menneske eksisterer ikke. Disse restriktioner kan Alucarda ikke affinde sig med, så hun får overtalt Justine til sammen med hende at indgå en pagt med djævelen. For nu er hævnens time inde, og målet er de passionsløse nonner (der meget symbolsk med deres bandageagtige påklædning minder om mumier) og præster, som har været skyld i at de to piger er havnet et sted, hvor de er forhindret i at leve livet fuldt ud. Panikken breder sig i klosteret, og da man tror Justine og Alucarda er besat af dæmoner, planlægges en storstilet djævleuddrivelse. Der er lagt i ovnen til en kamp på liv og død mellem det gode og det onde - men hvem er egentlig de gode og hvem er de onde?

Provokerende, blasfemisk, anstødeligt? Muligvis, men det er nu svært at tage ret meget alvorligt i "Alucarda", og selv om den er inde og berøre det seksualitetsundertrykkende i kristendommen, er det kun ganske perifert, og så gør den særdeles bastante og håndfaste fortællestil, at det mere forekommer som en undskyldning for de vilde og umådeholdende udskejelser. Seriøs, saglig eller tankevækkende bliver den derfor aldrig. Men dette er også en film som mere skal opleves med sanserne end med forstanden, og den besidder en ikke helt uvæsentlig visuel slagkraft, der ganske vist bærer præg af low budget, men som til gengæld bidrager til det stærkt surrealistiske udtryk, som er en klar force. "Alucarda" er rent teknisk, scenografisk og især skuespilsmæssigt en psykedelisk og skinger oplevelse, men det er faktisk de rå og upolerede kanter som giver filmen sin egen bizarre charme og primitive særpræg. Kultstatus er uundgåeligt, den skamløse underholdning er et faktum. God damn it.

Det værste først: Der er strøet større og mindre ridser hen over hele filmen, og ved sidelæns panoreringer kan billedet slæbe en anelse (hvilket højst sandsynligt også forefindes på originalfilmen). Men ellers vender tommelfingrene opad. Farverne er klare og fyldige og ser endda ud til at være forbedret i forhold til den engelske DVD-udgivelse, og ligeledes forholder det sig med kontrastforholdet mellem sort og hvidt, som står forrygende klart. Det er lidt af en overraskelse at se et så godt og skarpt billede på en så obskur film som denne. Filmen er præsenteret i formatet 1.33:1, som ser ud til at være korrekt, da der ikke forekommer at mangle nogen billedinformationer.

Der er en konstant dyb, men ganske svag summen på det engelske Dolby Digital 2.0-lydspor, som distraherer en kende, men ikke radikalt. Ellers er der tale om en klar lydgengivelse med særlig sprød fremstilling af dialogen uden forståelsesproblemer, men diskanten kan virke lidt skinger i de mange skrigepassager der er i filmen. Men det har nok været helt efter hensigten.

Ekstra: 6/10

Filmens originale trailer, et videointerview med instruktøren til bl.a. "Mimic", Guillermo del Toro, og en dokumentar om "Alucarda"'s instruktør Juan L. Moctezuma. Ingen af disse features var med på den engelske DVD, der til gengæld havde et interessant program om mexicanske horrorfilm, som ikke er med her. Fælles for de to udgivelser er et et fyldigt tekstinterview med Moctezuma samt et billedgalleri. Et flot bidrag til en sjældent omtalt film.