> DVDLand.it

Darkness

5/10

Darkness

Genre: Gys

Stakkels børn

Han skræmte livet af os med sin ubarmhjertige nerveflænser "Los Sin Nombre", og nu er han tilbage igen for at give os flere søvnløse nætter. Manden på tale er den spanske instruktør Jaume Balagueró, og hans nye film ,"Darkness", er denne gang indspillet på engelsk og til lejligheden har han fået en håndfuld internationale og attraktive stjerner med på rollelisten, bl.a. Anna Paquin (Oscarbelønnet i "The Piano"), Lena Olin ("Romeo Bløder", "Chocolat") og Giancarlo Giannini ("Mimic"). Det lover umiddelbart godt, men han har sat sig selv på en svær opgave, idet hans forrige film befandt sig i mesterklassen, og det giver selvsagt anledning til sammenligning. Kan han gentage kunststykket?

Regina (Paquin) er sammen med sine forældre Mark og Maria (Olin) og lillebror Paul flyttet til faderens barndomshjem i Spanien, hvor han skal undervise. På overfladen ser alt tilforladeligt ud, men allerede tidligt erfarer man, at ikke alle har været indforstået med skiftet til den nye bopæl. Regina, som har nået "den besværlige alder", savner sine venner hjemmefra og ønsker egentlig mest af alt at vende tilbage til USA, og hendes modvilje mod det nye sted skal snart få ny næring. Til at begynde med starter det bare som småproblemer med lyssikringerne, men derpå udvikler tingene sig stille og roligt. Lillebroren Paul, der ellers aldrig har været bange for mørke, vil pludselig sove med lyset tændt, da mørket "æder hans blyanter", og hans tegninger får tillige med et stadigt mere bizart islæt. Mest iøjenfaldende er imidlertid nogle uforklarlige mærker på hans hals. Dette fænomen er Regina ikke sen til at tilskrive faderen, som har en sygdom der giver åndedrætsbesvær, men uheldigvis også voldsomme humørsvingninger, som munder ud i pludselige raserianfald. Faderen har indtil da kunnet holde anfaldende i ave i 10 år med medicin, så er det en tilfældighed, at den bryder ud nu i det nye hus? Regie mener det ikke, og fastholder, at det er huset, som har en negativ indflydelse, men hun får ikke medhold, hverken hos Maria eller hos sin sympatiske bedstefar der er læge (Giannini), så hun får sin kæreste til at støve oplysninger op omkring huset, og han finder da også et og andet. En gådefuld mand, som på afstand har holdt øje med huset, har også en direkte forbindelse til mysteriet, der viser sig at have noget at gøre med nogle børn som forsvandt for fyrre år siden, en kult og en nært forestående solformørkelse. Noget ondt er helt sikkert under opsejling.

Det er selvfølgelig helt i orden, at man beskæftiger sig med ting som man er god til, men der er alligevel nogle påfaldende sammenfald mellem "Darkness" og "Los Sin Nombre", som man ikke kan lade passere forbi ubemærket. Det handler her igen om forsvundne børn og et hemmeligt selskab, og i den tekniske afdeling er filmens mest effektive choksekvenser scener, som Balagueró har kopieret fra sig selv, og selv om de stadig virker, så er der altså tale om et overvældende deja-vú. Det havde der dog kunnet ses gennem fingre med, hvis ikke filmen som helhed var så mekanisk og køligt kalkuleret. Filmens plot afvikles uden store overraskelser, og de ellers fremragende skuespillere (som dog ikke er dårlige) får ikke meget at arbejde med, så deres figurer ender med kun at blive nødtørftigt skitseret og snubbede, lige som mange af deres replikker. Hvorfor historien aldrig opnår det samme emotionelle drive, som var en så vital del af "Los Sin Nombre". Når det så er sagt, skal det retfærdigvis også fremhæves, at hvis Balagueró ikke virker så komfortabel ved det engelsksprogede, så er han til gengæld på hjemmebane i den visuelle afdeling, og "Darkness" excellerer i en næsten konstant faretruende og strengt stilistisk billedside, som med jævne mellemrum får en til at tabe pusten og glemme det konventionelle og lettere klichefyldte plot. Og som sådan er det dog ganske underholdende. Ellers er der blot tilbage at håbe på, at Balagueró i sit næste projekt lader de stakkels børn få lidt fred for en stund, de er blevet pint nok.

Billede: 10/10

Ekstrem skarphed, farve- og detaljerigdom er dagsordenen for denne superbe overførsel, der er fuldstændigt fri for urenheder af enhver art. Farverne stråler om kap med solen og det perfekt afbalancerede sort/hvid-kontrastforhold sikrer en nærmest 3D-agtig effekt i billederne, som, hvad enten de er lyse eller mørke, byder på et væld af klart definerede detaljer. Og så er der ikke antydningen af komprimeringsfejl. Absolut topklasse, intet mindre. Formatet er 2.25:1 (står på omslaget angivet til 2.35:1) og anamorfisk.

Lyd: 10/10

Lige som på billedsiden skal vi her op på en topkarakter, for lydsporet er om noget referencekvalitet. Der er fuld tryk på effekterne hele vejen igennem, og ingen af højtalerne i et komplet 5.1-opsætning kommer til at føle sig snydt. Samtlige lyde står klokkerent og kan præcist placeres i det sande audiobombardement man her præsenteres for, og bassen er eksemplarisk dyb og stram. Men nu er det hele ikke bulder og brag, der er også næsten helt døde passager, som er lige så vigtige, men de eksekveres med samme renhed uden susen eller støj af nogen art.

Ekstra: 3/10

Filmens originale trailer samt den samme trailer dubbet på italiensk, videointerviews med instruktøren Jaume Balagueró og skuespilleren Fele Martínez (begge på spansk med italienske undertekster), Giancarlo Giannini (på italiensk uden undertekster), Iain Glen, Lena Olin og Anna Paquin (på engelsk), Backstage-optagelser og DVD-credits. De forskellige interviews løber fra 2-5 minutter og siger ikke noget særligt uddybende om filmen, andet end at instruktøren er fantastisk og at der er dejligt i Barcelona.