> Eugenie ... The Story Of Her Journey Into Perversion

Trailer:

> Quicktime (10 MB)

Eugenie ... The Story Of Her Journey Into Perversion

6/10

Jamen hun ser da ellers så nydelig ud

Og det står da heller ikke til at diskutere. Den mørkhårede skønhed Marie Liljedahl ligner også uskylden selv, men fik så afgjort sat sit præg på den seksuelle revolution i filmens verden i 1967, da hun som den unge og ærbare Inga i den revolutionerende og frimodige svenske film af samme navn, iførte sig evakostume og satte utallige hjerter i brand hos den mandlige del af det publikum, der strømmede ind i biografernes forjættende mørke. Selv om man selvfølgelig ikke skal fornægte virkningen af et stykke med bart, så var det i lige så høj grad hendes fremtoning i kombination med det nøgne element, der virkede pirrende og tillokkende. For i Inga havde hun med sine skinnende, lyse øjne, lille trutmund og let buttede kinder noget sart og naturligt over sig, - hun var ikke en eller anden kølig og uopnåelig starlet, men snarere "den pæne pige inde ved siden af."

Men hvad i alverden skal man forvente af denne lille engel i en film med ordet "Perversion" i titlen, baseret på en historie af spankingekvilibristen Marquis de Sade og instrueret af den senere hen ukronede spanske sleaze-meister Jess Franco med titler som Vampyros Lesbos, Women In Cellblock 9 og Sadomania under bæltet? Det lugter på forhånd af tørre tæsk, tortur, bare piger samt kinky, lesbisk sex, og det får vi skam også i pæne mængder i et sadomasochistisk og hedt drama om den unge, uerfarne pige Eugenie, der gennemlever en enkelt weekend med avanceret erotik af mere eller mindre dæmonisk karakter med et markant skift i personlighed til følge. Under falske forudsætninger sendes hun til en lille, eksotisk ø af sin far som en slags modydelse for en affære han har kørende med øens eneste beboer, den velhavende Madame de St. Ange (en appetitlig Maria Rohm), der lever en isoleret tilværelse i luksus og velvære i selskab med sin stedbror (Jack Taylor). Eugenie, som er lykkelig for et pusterum væk fra sin mors snagende opsyn, falder hurtigt til, men udsættes snart under kraftig bedøvelse for overgreb og korporlig afstraffelse. På trods af frygtsomme reaktioner indser hun til sin egen overraskelse, at dét at føle (og i sidste ende, at påføre andre) smerte også er forbundet med ekstatisk nydelse, helt ifølge de Sade's principper. Mord og død bliver den naturlige udvikling, og derfra er der ingen vej tilbage.

Man kommer ikke uden om, at Eugenie inden for sin genre hælder kraftigt over i den mere lumre ende af skalaen. Instruktøren Jess Franco har en særlig fiksering på korrumpering af unge jomfruer opvokset i nonneklostre, og det samme er tilfældet for hans hovedperson her. Det virker lidt som en beskidt og lettere kitschet gammelmandsfantasi, og ligeledes i en række dialoger tangerer han det demonstrativt uartige, som i en scene hvor Maria Rohm bader unge Liljedahl og æggende forsikrer hende, "one day, a man will do what I'm doing - his hands will replace mine." Men når man nu har påpeget Franco's komplekser og anløbne tilbøjeligheder, så står det dog fast, at han med Eugenie udførligt har bevist hvilken teknisk begavelse han er, og at han besidder en fremragende fornemmelse for mediet. Filmen oser simpelt hen af atmosfære, bl.a. den lækre fotografering og de billedskønne sydspanske locations gør deres til at stimulere vore nethinder og trække os ind i et farefuldt og forførende univers fyldt med surrealistiske drømmevisioner. Og så tilføjer Christopher Lee (Saruman i Ringenes Herre) lidt ekstra aroma i en overraskende og karismatisk gæsteoptræden. Eugenie er en dristig leg med tabuer, en erotisk fantasi i pikant 70'er-finish, der med sit kontroversielle indhold og ypperligt kurvede former kvalificerer sig til prædikatet "syndig fornøjelse."

Af en film at være, som var formodet tabt for tid og evighed, ser Eugenie påfaldende godt ud. Der er ganske vist pænt med gryn, men generelt så står billedet flot og skarpt (scenerne, der er ude af fokus, skyldes ikke en dårlig overførsel), niveauerne for sort og hvid er eksemplariske og farverne er varme og fyldige. En bedre præsentation af denne film skal man nok ikke forvente at finde, før et nyt og bedre medie afløser DVD'en. Billedformatet er 2.35:1 og er forberedt til 16:9.

Modsat filmen er der ikke noget at blive ophidset over på det engelske Dolby Digital 2.0 Mono-mix, der som forventet ikke hører til i den dynamiske klasse. Det betyder dog ikke, at der er noget at være skuffet over, for lyden er alt taget i betragtning rigtig hæderlig og heldigvis fri for den støj og susen, som kendetegner mange gamle film. Der bydes ikke på de helt fine detaljer og talen har en lille snert af tindåse over sig, men der er ingen forståelsesproblemer og den lækkert swingende, lounge-agtige musik af Bruno Nicolai kæler behageligt for øregangene.

Ekstra: 7/10

Det kan med tiden gå hen og blive en kliché, men Blue Underground er beundringsværdigt gode til at præsentere os købere for spændende ekstra-materiale. Til lejligheden har de produceret et spændende dokumentarprogram, Perversion Stories, med interviews fra Jess Franco, producenten Harry Alan Towers, skuespillerinden Marie Liljedahl (der i dag ikke længere vil stå ved filmen) og Christopher Lee, som bl.a. bedyrer, at han ikke vidste i hvilken kontekst hans scener ville blive brugt. Dernæst er der så biograftraileren, et stort plakat- og fotogalleri bl.a. med en række pikante billeder, der ikke er med i filmen, en biografi af Jess Franco og til at runde af med, en folder med tekst af Tim Lucas, der fortæller om filmen og dens baggrundshistorie.