> DVDGO

> La Flaqueza del Bolchevique

La Flaqueza del Bolchevique

9/10

La Flaqueza del Bolchevique

Forbudte følelser og storspil i en drøm af en film

Forudsigelighed er en alt for gennemgående faktor i filmproduktionen i dag, hvor det er billetsalget der tæller og der derfor helst ikke skal tages alt for store kunstneriske, indholdsmæssige og dramaturgiske chancer. Sådan forholder det sig ikke med den spanske La Flaqueza del Bolchevique (The Weakness of the Bolchevik), der til at begynde med tager form af en god, gedigen thriller, men som til stor glæde (og ganske uventet) tager en pludselig drejning og går i en helt anden retning for at blive til andet og mere. Med sin listige kredsen om Lolita-tematikken bevæger beretningen om en umage alliance mellem en midaldrende mand og en 15-årig pige sig unægteligt ud på farlig og kontroversiel grund, men med et nuanceret, nænsomt og velskrevet manuskript styres der sikkert uden om enhver ansats til lummer sensation, og således er der skabt et solidt fundament for skuespillerne i de to bærende roller, der komplementerer med et guldrandet samspil, der i flere omgange kalder gåsehuden, de store smil og såmænd også de små tårer i øjenkrogene frem.

Alle bilister kender den - den langsomme, tætte morgentrafik. De lange køer lister sig møjsommeligt frem, utålmodigheden breder sig som en steppebrand og luften er så elektrisk, at det mindste udslag kan forårsage et raseriudbrud eller et panikanfald. For bankmanden Pablo (Luis Tosar) betyder en omgang båndsalat i bilstereoen et øjebliks uopmærksomhed, og han ender oppe bag i den forankørende vogn. I grunden ganske udramatisk, men den kvindelige fører Sonsoles (Mar Regueras) er af en noget anden mening og får sat det helt store stormvejr i gang. Pablo følger senere uvejret op med en uskyldig omgang telefonfis, men da han så en dag ud af det blå til gengæld mødes med et sagsanlæg vedrørende fysiske skader, knækker filmen for ham, hvorpå han for alvor skruer op for modbydelighedsfaktoren. Optændt af en sydende hævntørst indledes nu en sand hetz med decideret telefonterror mod Sonsoles, og Pablo begynder sågar at vie meget af sin tid på at forfølge hende i hendes daglige gøren og laden. Hun skal så afgjort ikke dø i synden.

Men så sker der noget en dag hvor Sonsoles skal hente sin lillesøster Marìa (María Valverde) i skolen. Denne lille 15-årige pige fanger med ét Pablo's opmærksomhed og fascinerer ham i en sådan grad, at han ikke længere formår at samle tankerne om sit arbejde. Efterfølgende tager han så kontakt med Marìa under påskud af at være en politimand ved navn Javier, og hvad han oplever er en særdeles fremmelig og uimponeret teenager med selvtillid og masser af indre styrke, medens hun til gengæld tiltales af Pablo's oprigtighed og ligefremme væsen. Der er en umiddelbar kemi, et møde bliver til flere og det udvikler sig snart til et gensidigt berigende og meget nært venskab. Hidtil har Pablo på grund af sit arbejde i en kold, kynisk og kunstig forretningsverden levet en desillusioneret tilværelse uden mål, indhold og tro på andre mennesker, men kan nu pludselig se sin anspændthed og aggressivitet smuldre bort efter at have mødt en person, der repræsenterer noget renfærdigt og over for hvem han ikke behøver at forstille sig. Deri ligger dog også et dilemma, for han har jo netop spillet en rolle og udnyttet Marìas godtroenhed og den erkendelse frembringer nogle slemme moralske tømmermænd.

Og det bliver ikke mindre kompliceret af, at han undervejs er begyndt at nære varme følelser for den unge Marìa, - følelser der stikker noget dybere end hans egen samvittighed og omverdenen tillader. Hvordan skal Pablo tackle denne nye situation uden at overskride grænser eller såre nogen unødvendigt? Eller vil skæbnen tage sagen i egne hænder? Det går ikke helt som man forestiller sig, hvordan skal ikke afsløres her, men indtil forløsningen på denne spænding har instruktøren Manuel Martín Cuenca fået fortalt en tindrende smuk, gribende og romantisk historie om to hver især ret ensomme mennesker der mødes, og som i hinanden finder en ligesindet og fortrolig forbundsfælle. Den mangefacetterede handling, der også byder på en sund dosis humor, drives besindigt og sikkert frem af en gnistrende og skarp dialog, men den får ekstra krop og sjæl af de to altdominerende hovedrolleindehavere. Man undgår ikke at få en klump i halsen over Luis Tosars forvandling fra bitter og hadefuld enspænder til et mere frigjort og betænksomt individ som genfinder glæden ved livet gennem Marìa, der levendegøres af den yndefulde Maria Valverde (i en fabelagtig debut) med lige dele piget uskyld og hærdet modenhed tilsat en snert af melankoli, præcis som rollen kræver.

Det kan være noget af en skæbnesvanger opgave at skulle underholde med vid og lune uden dog på noget tidspunkt at lade de alvorsbetonede aspekter ude af syne, men The Weakness of the Bolchevik mestrer denne balanceakt med imponerende stor sikkerhed og et forbilledligt kunstnerisk overskud. Den er en begavet, indsigtsfuld og bevægende lovprisning af den menneskelige sjæl og det rene hjerte - en helt igennem humanistisk perle, som slet og ret er uden svagheder og derfor anbefaler sig selv til dem der mener, at der kun laves 1-2 gode film om året.

Efter at være kommet sig oven på skuffelsen over at der stadig findes selskaber der udgiver nyligt producerede film på DVD uden at forberede dem til 16:9, kan man kigge den aktuelle overførsel efter i sømmene og resultatet er slet ikke dårligt. Billedet, der er uden snavs og ridser, står rigtigt flot med præcise kontraster selv i de mørkere passager og varme fyldige farver, der til tider næsten kan kaldes ekspressionistiske. Skarpheden er der ikke noget at udsætte på og skulle man være i tvivl om defineringen af detaljer, behøver man blot at studere de hyppige nærbilleder af ansigter lidt nærmere. Komprimeringsfejl er det ikke værd at tale om, og set i forhold til den ovennævnte nedsatte opløsning så står billedet så godt som man overhovedet kan ønske sig. Filmen er i formatet 1.85:1.

Her er det at denne udgivelse for alvor skuffer. På omslaget loves der Dolby Digital 5.1 og det virker da også indlysende, al den stund at der er tale om en film fra 2003. I stedet spises man af med et relativt magert spansk Dolby Digital 2.0 surround-mix, der meget vel er uden støj og susen og derfor behageligt for ørerne, men som i vid udstrækning mangler dybde og dynamik. Surroundhøjtalerne er sat på vågeblus, og så godt som al handling er henlagt til fronten, hvor lyden serveres hæderligt med god detaljering men med mest fokus på centerkanalen, hvor al dialogen kommer fra. Og da der her er tale om en decideret snakkefilm, bliver dette en formildende omstændighed med hensyn til det 'forkerte' lydformat og det afspejles således også i den endelige karakter.

Ekstra: -/-

Karakteren bortfalder idet ekstramaterialet foregår på spansk uden engelske undertekster. Der er en biograftrailer (1.58 min), en Trailer Promocional (3.11 min) og en teaser trailer (0.51 min), et Making of-program (11.29 min) der indeholder interviews med Luis Tosar, María Valverde, instruktøren Manuel Martín Cuenca og Lorenzo Silva, forfatteren bag romanen som ligger til grund for manuskriptet (der er skrevet af Cuenca og Silva), og til sidst to lister med folkene bag og foran kameraet samt filmografier over Luis Tosar og María Valverde.