Trailer:

> Quicktime (23 MB)

Machuca

10/10

Machuca

Uafrystelig skildring af Chile før og efter Allende

Mange havde håbet på bedre tider, da den socialistiske Allende tiltrådte som Chiles præsident i 1970. Men det kom til at ende i ren tragedie, da han i skæbneåret 1973 ved et blodigt, højreorienteret militærkup (der i hovedstaden alene kom til at koste over 1500 menneskeliv) blev styrtet af general Pinochet og dræbt under uopklarede omstændigheder. Det er tiden umiddelbart før og efter denne begivenhed instruktøren og manusforfatteren Andrés Wood har valgt som baggrund for sin historie i det smukt observerede, grumt tankevækkende og rystende realistiske drama Machuca, der meget forståeligt var dette års bud på en værdig Oscar-kandidat fra Chile. Vi befinder os i Santiago, forskellen mellem fattig og velhavende er alarmerende stor, men i samme ånd som præsidenten på dette tidspunkt forsøgte at skabe bedre eksistensvilkår for de dårligst stillede, er det en humanistisk og idealistisk præst, Fader McEnroes, ønske, at få integreret børn fra slumkvartererne på en privatskole for de mere privilegerede, og lære dem alle at respektere og tolerere hinanden.

Det er her filmens to 11-årige hovedpersoner, den fattige Pedro Machuca (Ariel Mateluna) og Gonzalo Infante (Matías Quer) fra det pæne forstadskvarter, møder hinanden for første gang. Skønt der i mødet mellem de to sociale klasser hurtigt opstår en slags ’herrefolk-og-slave’-forhold, formår de to drenge at skubbe de mange, kraftige fordomme i baggrunden, der danner sig hurtigt et nært venskab, og som en naturlig udvikling introducerer de hinanden for hver deres meget forskellige verdener. Pedro imponeres selvsagt af middelklassens ødselhed og materielle goder, medens Gonzalo udviser stor interesse for sin nye kammerats venskab samt familie, på trods af deres kummerlige og trange leveforhold. Det er i øvrigt også her han gør sig sine første spæde skridt udi kærlighedens og erotikkens spændende, men til tider også meget forvirrende og komplicerede univers i mødet med Pedros ældre kusine, den rebelske og egenrådige Silvana (Manuela Martelli).

Men uagtet Gonzalos tydelige oprigtighed i sin loyalitet over for Pedro, så fornemmes det hele tiden, at der i hans handlinger også gemmer sig et lille oprør mod sin overfladiske mor Maria's (Aline Küppenheim) snobberi, hykleri og sociale forfængelighed. Bag den mere liberale husbond Patricio's (Ernesto Malbrán) ryg har hun nemlig, formodentlig gennem en længere periode – og ofte med sønnen på slæb – plejet et forhold med en rig, ældre mand, Roberto (Federico Luppi fra Guillermo del Toro's Cronos), som køber sig til Gonzalos venskab (og tavshed) med Lone Ranger-tegneserier og betaler moderen for hendes 'ydelser' i naturalier. Og medens der hamstres, eskalerer den økonomiske krise, panikken breder sig hos middelstanden, som pludselig er truet, og som handlingen skrider frem, øges spændingerne mellem de sociale klasser. Demonstrationerne i gaderne intensiveres og til sidst skrider militæret så ind, hvorpå de riges position bliver bestyrket, medens de fattiges vilkår markant forværres. Denne udvikling får uundgåeligt trist og konsekvent indflydelse på forholdet mellem Gonzalo, Pedro og Silvana.

Andrés Wood holder næsten hele filmen igennem mindst en af filmens tre unge skuespillere inden for billedrammen, og ved på denne måde at lade de dramatiske begivenheder opleve gennem børneøjne, får historien et mere personligt ansigt såvel som en dramaturgisk drejning, der rammer bredt og som med eftertryk sætter omfanget af de mange menneskelige og følelsesmæssige omkostninger ved et historisk, sort kapitel i et anderledes, sønderlemmende perspektiv. Ætsende og uforglemmelige er således billederne, da militæret efter bombningen af præsidentpaladset brutalt rydder ud blandt oppositionen i skurbyerne, hvor noget så banalt som en instinktiv refleks samt et par kondisko på et øjeblik kommer til at forsegle hver af drengenes individuelle skæbner. En nøglescene, der i al sin rystende enkelhed gør lige så stort indtryk som episoden fra Louis Malles knugende 2. Verdenskrigs-drama Au revoir, les enfants, hvor en spontan reaktion i filmens slutning ligeledes får vital betydning for to unge drenge. Gonzalos perfekte verdensbillede fra den politisk korrekte, amerikanske Lone Ranger, hvor en cowboy og en indianer er bedste venner, er definitivt bristet.

Castingen til Machuca er en ren triumf. Som titelpersonen Machuca med den hullede sweater er Ariel Mateluna en kompakt og hårdfør lille fætter med et stolt blik i øjnene, godmodigt buttede Matías Quer udstråler det nyfødte barns renfærdige væsen, men lige så overbevisende illuderer han tabet af uskyld da han utilsigtet svigter sine idealer i nødens stund. Endelig er Manuela Martellis energiske og temperamentsfulde fremstilling af ildsjælen Silvana perfekt og heller ikke til at komme udenom. I det hele taget er hvert eneste aspekt ved denne film, det være sig foran eller bag kameraet, ulasteligt udført og værd at fremhæve, men disse kvaliteter har alligevel ikke kunnet sikre den en plads i Oscar-kapløbet. Nu er der ganske vist også mange om buddet hvert år, men det er svært ikke at tænke på, om USA’s uheldige indblanding i kuppet mod Chiles folkevalgte præsident i 1973 har været med i Oscar-akademiets overvejelser? Det kan dog ikke slås fast med 100% sikkerhed, men set i lyset af de seneste års amerikansk udenrigspolitik, er det en fristende tanke. Machuca er bevægende, vedkommende og dampende aktuel filmkunst.

Hvis blot overførslen af samtlige film på DVD blev behandlet med samme respekt som her. Machuca, som er præsenteret i formatet 1.76:1 og forberedt til 16:9, byder på en stærk, naturtro gengivelse af en primært tertiær farveskala, sort og hvidt står perfekt og stabilt, og de allermindste detaljer i billedet er fuldstændigt klart og skarpt definerede. Snavs, ridser og komprimeringsfejl er glædeligt fraværende, og selv om der ganske få steder kan spottes edge enhancement, er det så minimalt, at man er tilbøjelig til helt at overse det. Hvis det ikke lige var for tilstedeværelsen af tydelig uro til sidst i filmens rulletekster, ville der ikke være blevet tøvet med at uddele den fornemmeste topkarakter. Er man imidlertid i stand til at se gennem fingre med denne indsigelse, betragt da dette som et rungende 10-tal.

Det originale spanske lydspor i Dolby Digital 5.1 er usædvanligt sprødt, velopløst og helt uden støj. Det meste af handlingen er henlagt til frontkanalerne, men nu og da gør bagkanalerne også væsen af sig, specielt i gengivelsen af den iørefaldende musik, men i særdeleshed i de turbulente scener med gadedemonstrationer, sker der ting og sager. Uden at være bombastisk eller overvoluminøs, leverer subwooferen gennemgående de lavfrekvente signaler stramt og overbevisende og fuldender dermed det dynamiske og levende lydbillede.

Ekstra: -/-

Karakteren bortfalder, idet al ekstramaterialet er på spansk og uden undertekster. Der er filmens trailer (1.06 min); et Making-of-program (17.58 min); et videointerview med instruktøren Andrés Wood (6.34 min); credit-lister over henholdsvis folkene foran og bag kameraet; filmografier for Andrés Wood samt skuespillerne Federico Luppi, Ernesto Malbrán, Matías Quer, Ariel Mateluna og Manuela Martelli. Til sidst er der trailere fra Jeux d'enfants (Love Me If You Dare), Lukas Moodyssons Tillsammans, Maria Full of Grace og L'Ultimo Bacio (The Last Kiss). Alle trailere er dubbet på spansk, undtagen Maria Full of Grace, som er indspillet på spansk.

©2005 Verdensfilm / designfaktor.dk | Gengivelse tilladt mod kildeangivelse