> Xploited Cinema

> Malèna

Malèna - Special Edition

9/10

Malèna

Kvinden i hans liv

Giuseppe Tornatore drejede i 1988 en af de mest elskede og internationalt populære italienske film nogensinde, nemlig den vemodige hyldest til filmmediet, "Cinema Paradiso," om en ung drengs fascination af de levende billeders magi. Og magien er i allerhøjeste grad også til stede i Tornatore's billedskønne og stærkt gribende drama "Malèna", som ligeledes er en storstilet hyldest, men denne gang til kvindens skønhed og det rene hjerte, og i Monica Bellucci's æteriske inkarnation har Tornatore en sikker trumf på hånden, som fejer enhver modargumentation af bordet. Men filmen er samtidig en kritisk og bitter kommentar til smålighed, hykleri og jalousi, som ofte kan få det værste frem i mennesket, hvilket vi kommer til at opleve gennem øjnene på filmens fortæller, Renato, der som voksen mindes sin barndom og første store forelskelse med både længsel og sørgmodighed. For som han dengang kom til at sande, så kan skønheden også have sin pris.

2. verdenskrig raser, og Il Duce har netop annonceret Italiens deltagelse til en jublende folkemængde. Men intet kunne være mere ligegyldigt for unge Renato, der lige har fået ny cykel og dermed adgangsbillet til en drengeklub, som denne morgen for Gud ved hvilken gang holder til foran et hus ved kysten i sicilianske Castelcuto. Renato finder snart ud af hvorfor, da den underskønne, langlemmede brunette Malèna træder ud og graciøst vandrer forbi en flok savlende knægte med et gevaldigt hormonoverskud. Hvad de ser er "en lækker røv", men for Renato stikker betagelsen dybere, det er kærlighed ved første blik, og han kommer til at blive Malèna's personlige skygge i hendes daglige gøren og laden. Men hans grænseløse beundring deles ikke af resten af byens borgere, specielt ikke de snerpede matroner, som gennem deres evindelige nedsættende kommentarer har svært ved at skjule deres dybe misundelse. Og da det bliver bekendt at Malèna's mand er faldet i krig, får sladderen for alvor ben at gå på, og byens hanhunde, selv de gifte, er ikke sene i optrækket til at forsøge at vinde den nybagte enke's gunst. De falske rygter om hendes antagede promiskuitet eskalerer imidlertid og får efterhånden så alvorlige konsekvenser, at hendes gamle far slår hånden af hende og ingen vil lade hende tjene til føden. Til sidst ser den stakkels Malèna ingen anden udvej end at tage en drastisk beslutning, hvorefter hun går en grum og ydmygende skæbne i møde. Den selverklærede beskytter af hendes ære, Renato, ser til fra afstand og forholder sig mestendels passiv, og som tilskuer venter man spændt på, hvornår al hans akkumulerede vrede mod lokalbeboerne udmønter sig i en afgørende indsats eller forløsende gestus.

Som Malèna bærer Monica Bellucci sin rolle med sagtmodig ynde og følsomhed, og på trods af at hun ikke har mange replikker at gøre godt med, er det svært ikke at føle sympati for hende sådan som hun opleves gennem øjnene på den ulykkeligt forelskede Renato. Grundet denne synsvinkel er der derfor reelt belæg for, at der males med endog meget bred pensel i portrættet af resten af det brogede og meget kulørte persongalleri, der alle spiller for fuld musik og med masser af sydlandsk temperamente. Humoren bliver der bestemt ikke skortet på, og Renato’s pikante og vilde fantasier er forløst med en stor portion ironi og overdreven kitsch. Men ”Malèna” er først og fremmest et sanseberusende bekendtskab, og der er meget at sætte pris på, f.eks. Lajos Koltai’s solbeskinnede og udsøgt sensuelle fotografering, samt Ennio Morricone’s bevægende underlægningsmusik, som hører til blandt hans største kompositioner. Og naturligvis Monica Bellucci, som er foreviget i de smukkest tænkelige og lidenskabelige Cinemascope-billeder, og for hvem denne rolle må ses som hendes definitive gennembrud. Alene de musikalske montager, hvor hun promenerer på hovedgaden og fordrejer hovedet på alle og en, kan stå for sig selv som små genistreger og er af nærmest ikonografisk karakter. Erotik og romantik har sjældent taget sig så godt ud som i Tornatore's elskelige og æstetiske udlægning.

N.B: Denne koreanske udgivelse er den originale og ucensurerede italienske version og ikke den ca. 12 minutter kortere internationale version, som vi fik at se i de danske biografer. Alle de erotiske scener, som filmens amerikanske producenter fandt for dristige og fik klippet ud, er med her, og det er p.t. den eneste mulighed for at se filmen som den oprindeligt var tænkt, og med engelske undertekster.

Den gennemgående stærke og gyldne farveholdning får en til at tænke tilbage på de gode, gamle Technicolor-dage i 40'erne og 50'erne, og det er helt sikkert tilsigtet. Det sætter høje krav til overførslen på DVD, og det er en glædelig fornøjelse at kunne bekendtgøre, at billedkvaliteten er noget nær det perfekte. Farverne er varme og fyldige, kontrasten sikrer godt spil mellem sort og hvidt, der står klippefast, og skarpheden er for langt størstedelen af filmen helt perfekt. Der blev ikke observeret komprimeringsfejl eller snavs i billedet, som er præsenteret i formatet anamorfisk 2.37:1.

Lyd: 10/10

På denne fantastiske koreanske udgivelse var der mulighed for at lytte til det originale italienske lydspor enten i 3.0 Surround, Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1, og her valgte vi så det sidste. Hvis man bare kunne nøjes med to ord måtte de være molto bene, men en nærmere uddybelse er på sin plads. Der er en helt usædvanligt klar detaljering, punktformighed og åbenhed i det vidunderligt dynamiske lydspor, og Ennio Morricone's smægtende musik flyder fra højtalerne som var den læskende kildevand. Aktiviteten i bagkanalerne er også eksemplarisk med god rumlighed og masser af atmosfæreskabende lydeffekter fra den omgivende sicilianske natur. Man bliver dog ikke snydt på det medfølgende Dolby Digital 5.1-lydspor, som ligeledes lyder flot.

Ekstra: -/-

Der følger en hel ekstra-disk med på denne Special Edition, og den er proppet. Først et program om filmens instruktør, "Life & Dream of Giuseppe Tornatore" (53 min.), 4 On-Location-optagelser (på henholdsvis 24, 4, 7 og 10 min.) og 2 videointerviews - det ene med Giuseppe Tornatore (9 min.) og det andet med Giuseppe Tornatore og komponisten Ennio Morricone (22 min.). Disse features er på italiensk, men desværre kun med koreanske undertekster, og da de udgør hovedparten af ekstramaterialet, er holdningen her på Verdensfilm.dk, at der ikke kan gives en retfærdig helhedsvurdering, så derfor bortfalder karakteren. Men derfor kan man stadigvæk få noget ud af programmet "In Studio" (22 min.), hvor vi følger en orkesteroptagelse ledet af Ennio Morricone, de 2 trailere (den første på italiensk og den anden på engelsk), 3 TV-reklamer (alle på engelsk) og til sidst et "Backstage"-program (13 minutter), hvor bl.a. Giuseppe Tornatore og Monica Bellucci (på engelsk) fortæller om deres oplevelser med optagelsen af "Malèna".