Undertekster: Closed Captioned (CC)

Suspiria (3 Disc Limited Edition)

8/10

Suspiria

Genre: Horror

Kulørte heksekunster

Blandt tilhængere af den italienske horrormaestro Dario Argento vil der til evig tid herske uenighed om, hvilken af hans bedrifter der er hans mest helstøbte. De to film, der oftest kommer på tale, er gialloen Deep Red og naturligvis Suspiria, blandt hvilke denne anmelder hælder klart mest til sidstnævnte. Det er i denne film Argento har skabt sine mest slående og mindeværdige farvekompositioner, og det er disse karaktertræk, som bliver siddende i hukommelsen efter de sidste tekster er kørt over skærmen. For som i hans andre film er det ikke den sammenhængende historie, der er Argento's force. Han tænker i stemninger, billeder og lyd, og er man villig til at hoppe med på den tankestrøm, så føres man sikkert ind i et surrealistisk univers, der er blevet til en drøm af en film og en unik mareridtsvision.

Det er en mørk, storm- og regnfuld aften, da amerikanske Suzy Bannion ankommer i Freiburg's lufthavn, hvorfra hun skal videre til et etableret danseakademi og lære ballet. Indlogeringen går ikke helt som ventet, da hun kategorisk afvises ved indgangen og efterfølgende spotter en forskræmt ung kvinde løbe gennem den omsluttende skov. Hvorfor vides ikke, og det bliver ikke mindre gådefuldt efter kvinden samme nat går en blodig og fatal skæbne i møde. Dagen derpå får Suzy adgang til danseskolen, hvor hun hurtigt kommer på bølgelængde med den hemmelighedsfulde Sara (Stefania Casini), der senere hen afslører, at hun kendte den myrdede kvinde og nærer en stærk mistanke om, at akademiet er hjemsted for en hemmelig heksekult. Og der kunne måske være noget om snakken: Suzy rammes pludselig af et ildebefindende, flere mystiske dødsfald indfinder sig, og en dæmonisk skygge med tung vejrtrækning gør en sen nattetime sin entre. Der foregår så afgjort noget sælsomt bag skolens prægtige og ellers tilforladelige facade.

Som i andre af Argento's værker finder man også her det obligatoriske opbud af særlinge og excentrikere, og vanen tro svinger skuespillerpræstationerne voldsomt i karakter. Men sådan skal det være, for det er en del af filmens sære appeal. I den lavmælte ende af spektret finder man den spinkle, men kønne Jessica Harper som heltinden Suzy, og i den anden den imposante jernlady Alida Valli (fra bl.a Den Tredje Mand), som på teatralsk vis tager sig af den vidunderligt strikse underviser Miss Tanner. Men mord skal der jo også være, og når det kommer til de få, men markante aflivninger (primært unge kvinder, instruktørens yndlingsofre), så er der ikke mange der kan gøre det så virtuost og over the top som Argento. I det hele taget er hans stil gennemgående en unik krydsning mellem eventyr og gru, og man sidder som hypnotiseret, når han eksempelvis i en swimmingpoolscene lader Suzy og Sara nærmest hænge i luften som var de vægtløse. De smukke billeder får desuden god støtte af rockgruppen Goblin, der har leveret det nu klassiske score, som, hvad enten det er stilfærdigt klokkespil eller skrigende strygere, er ildevarslende og ikke så lidt uhyggeligt. Nej, skræk er ikke nødvendigvis synonymt med lig i hobetal - truslen om og fornemmelsen af død er bestemt lige så effektivt, og nogle gange mere. Suspiria er et farvestrålende og graciøst horroropus, og et af de definitive hovedværker inden for denne ofte uretfærdigt udskældte genre.

Anchor Bay cementerer deres ry som et af de førende selskaber i DVD-branchen, for de har udvist den største og mest uforbeholdne respekt i deres præsentation af Suspiria. Billedet har fået den prestigefyldte THX-certificering, og man kunne næppe have håbet på et bedre resultat end det tilfældet er her. Argento's kraftige og vibrerende farveskala er utroligt smukt gengivet med masser af varme, og de veldefinerede kontraster sørger for, at de fineste detaljer også kommer med. Et umådeligt prisværdigt stykke arbejde.

Lyd: 10/10

Har De aldrig før oplevet Suspiria på DVD, så forbered Dem på en glædelig overraskelse. Anchor Bay har endnu en gang svinget tryllestaven og leveret et fuldblods DTS 6.1 ES-lydspor, der er en splinterny Hollywoodproduktion værdig. Goblin's myrekrybende og karakteristiske underlægningsmusik når hele vejen rundt i højtalersystemet, og de allerfineste nuancer i det øvrige lydbillede står klokkeklart, såvel som den beundringsværdigt stramme bas. En gave til surroundfolket og feinschmeckere i almindelighed.

Ekstra: 10/10

Så er der åbnet for gaveboden. På disk 1 finder man, foruden hovedfilmen, 2 trailere - den internationale og den amerikanske, en TV-reklame, 3 radioreklamer, en Daemonia musikvideo, et plakat- og billedgalleri, 3 omfattende biografier af instruktøren og manuskriptforfatteren Dario Argento, manuskriptforfatteren Daria Nicolodi og skuespillerinden Jessica Harper, og til sidst et easter egg, som kan aktiveres på Extras-menuen. Disk 2 er reserveret til et fremragende retrospektivt dokumentarprogram, Suspiria 25th Anniversary (52 min.), hvor man finder interviews med bl.a. Dario Argento, Daria Nicolodi og skuespillerne Jessica Harper, Stefania Casini og Udo Kier. Disk 3 er for samlerne, Goblin's soundtrack til Suspiria, som ikke tidligere har været tilgængeligt på CD. Til at runde af indeholder boksen også 9 lobby cards samt en 30-siders booklet med en gennemgang af Suspiria af Travis Crawford og et interview med Jessica Harper. Det er kræs for kendere.